گفتگو، یادداشت و نشست خبری

رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در گفت و گو با معدن نیوز مطرح کرد؛

تاثیر هارپ بر زمین لرزه را رد می کنیم/ نقشه های خطر زمین لرزه ایران وجود دارد

تاثیر هارپ بر زمین لرزه را رد می کنیم/ نقشه های خطر زمین لرزه ایران وجود دارد
پایگاه خبری معدن نیوز- هارپ پروژه ای مطالعاتی است و هدف آن شناسایی لایه های بالایی جو است و اصولا ارتباطی با زمین لرزه ندارد.
  بزرگنمايي:

مرتضی طالبیان، رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در گفت و گو با معدن نیوز با بیان این مطلب و در خصوص تاثیرآزمایشات هارپ بر روی زمین لرزه و شبهاتی که در این خصوص وجود دارد گفت: امواج ناشی از هارپ قابلیت نفوذ در عمق زمین را ندارد و حتی توان ندارد که حرکات زمین را کنترل نماید بنابراین به این موضوع تنها می توان به چشم شایعه نگاه کرد. لذا تاثیر هارپ بر زمین لرزه رد شده و تاثیری بر کنترل پدیده زلزله ندارد.

وی افزود: وضعیت کشور ایران نسبت به کشورهای اطراف از لحاظ زمین شناسی متفاوت است به استثنای کشورهای شمال و شمال غرب کشور نظیر ترکیه، ارمنستان و آذربایجان که تا حدودی شرایط زمین شناسی و لرزه خیزی مشابه ایران دارد و این مسئله به تاریخچه زمین شناسی ایران باز می گردد.

طالبیان اظهار داشت: در واقع فلات ایران بخشی از کمربند فعال لرزه خیز اروپا تا هندوستان است و این شرایط در کشوورهایی مانند افغانستان و پاکستان و کشورهای جنوبی وجود ندارد و این کشورها از نظر لرزه خیزی، نرخ فعالیت پایینی دارند و در مجموع از لحاظ جغرافیایی هم متفاوت هستند.

وی ایران را کشوری کوهستانی خواند و گفت: همین کوهستان ها نتیجه فعالیت زلزله هاست و تکرار این زلزله هاست که عامل ایجاد کوه هاست. البته نباید فراموش کرد کوهستان ها مزایایی نیز دارند چون کوهستان ها سبب می شوند منابع معدنی در سطح ظهور پیدا کنند و امکان استخراج آنها فراهم شود. همچنین کوهستان ها، منابع آبی هم ایجاد می کنند آن هم در منطقه ای از دنیا که کمبود آب و منابع آبی وجود دارد.

رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره پیش بینی زمین لرزه نیز به معدن نیوز اظهار داشت: امکان وقوع زمین لرزه همواره بوده و هست و گزارش های 30 سال قبل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز نشان دهنده این موضوع است و لذا همواره اخطار زلزله در کشور وجود داشت. در شهر تهران محدوده های شهری مطرح شده بود اما متاسفانه فراتر از آن رفته ایم و حتی حریم گسل ها در این گسترش ها رعایت نشده است و ساختمان های ساخته شده در این محدوده ها در خطر زمین لرزه قرار دارند.

 وی پیش بینی زمین لرزه را غیر ممکن خواند و گفت: پیش بینی خطر زمین لرزه اگرچه در کوتاه مدت وجود ندارد اما در بلندمدت مطالعات زمین شناسی می تواند خطر زمین لرزه را به ما بگوید که همین مطالعات هم مبنای تهیه نقشه های خطر زمین لرزه می باشد.

طالبیان تصریح کرد: نقشه های خطر زمین لرزه ایران وجود دارد و از طریق وبگاه سازمان زمین شناسی قابل دسترسی است و حتی مورد بازنگری هم قرار گرفته و جدیدترین آن نیز در دست تهیه است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مهم این است که چطور می توان از این نقشه های استفاده کرد و به بیان دیگر در بخش طراحی و بیشتر از آن بخش اجرا، ساختمان ها را مقاوم در برابر زمین لرزه ساخت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد