فولاد و آهن

چرا پوسکو از سرمایه گذاری در صنعت فولاد ایران منصرف شد؟

چرا پوسکو از سرمایه گذاری در صنعت فولاد ایران منصرف شد؟
پایگاه خبری معدن نیوز- همزمان با افزایش فشارهای عربستان، پوسکو سرمایه گذاری خود در صنعت فولاد ایران را متوقف کرد و دلیل این تصمیم سیاست هیئت مدیره جدید این شرکت که دو کرسی آن متعلق به عربستانی هاست می باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، خبر قطع همکاری پوسکو در پروژه های فولاد ایران خبری بود که این هفته از سوی این شرکت کره ای مطرح شد و فایننشیال تریبون نیز آنرا رسانه ای کرد.

پوسکو کره جنوبی در ماه می 2016 قراردادی 1.6 میلیارد دلاری با شرکت پارس کوهان دیار پارسیان به امضا رساند و تحت این قرارداد، پوسکو قرار بود یک واحد فولادسازی با بهره گیری از تکنولوژی های خاص در منطقه چابهار احداث نماید.

تنش های سیاسی بین ایران و عربستان که تشدید نیز شده روابط این دو کشور را با مخدوش کرده است از اینرو اعضای جدید هیئت مدیره پوسکو عدم تمایل خود برای سرمایه گذاری در ایران اعلام کرده اند.

اعضای جدید هیئت مدیره پوسکو معتقدند با توجه به روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان که بدتر شده، مدیران این شرکت در جلسات هیئت مدیره موضع منفی نسبت به پروژه های ایران دارند و متقاعد کردن و جلب رضایت و بهبود افکار آنها کار سختی است.

بخشی از این تصمیم به سهام فروخته شده پوسکو به صندوق سرمایه گذاری عربستان باز می گردد چراکه پوسکو در اواخر سال 2015 حدود 38 درصد از سهام خود را به ارزش 1.1 میلیارد دلار به صندوق سرمایه گذاری عربستان فروخت و اینگونه شد که عربستان دو کرسی در هیئت مدیره به دست آورد.

با توجه به توافق پوسکو و ایران، این شرکت قرار بود طبق توافق از تکنولوژی فولادسازی FINEX در چابهار استفاده نماید. این تکنولوژی استفاده از سنگ آهن کم عیار و ذغال غیر کک را در کوره ها ممکن می سازد و باعث کاهش هزینه های عملیاتی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

گفتنی است، موضع کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو در خصوص این اقدام پوسکو، این بود که ایران به قدرت اول منطقه تبدیل شده و دشمنان منطقه به هر طریقی فشار می آورند تا توسعه در ایران شکل نگیرد. وی در صحبت های خود گفته این اقدام تازه نیست و پیش از این شاهد عقب نشینی و لغو همکاری شرکت آلومینیوم نالکو هند نیز بودیم.

این درحالی است که سال گذشته مقامات پوسکو با حضور در انجمن فولاد ایران اعلام کردند این شرکت علاوه بر احداث واحد فولادی در چابهار به دنبال بررسی تولید ورق های پوششدار نیز هست.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد