بورس

شاخص بورس در آخرین روز دی ۱۰۶ واحد عقب نشینی کرد

شاخص بورس در آخرین روز دی ۱۰۶ واحد عقب نشینی کرد
پایگاه خبری معدن نیوز - شاخص بورس در آخرین روز دی ماه (شنبه) با ۱۰۶ واحد افت به رقم ۹۸ هزار و ۸۱۷ واحدی عقب نشینی کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در معاملات امروز 850 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 798 میلیارد ریال در 65 هزار و 935 نوبت مبادله شد.

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، 33 واحد کاهش یافته است، اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، هفت واحد بالا رفته است.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، نیز پنج واحد رشد کرد، اما شاخص آزاد شناور که بیانگر بخشی از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 39 واحد افت کرد.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 162 واحد رشد کرد، اما شاخص بازار دوم بورس 231 واحد افزایش یافت.

در معاملات امروز، فلزات اساسی در صدر گروه‌های بورسی قرار گرفت؛ امروز در این گروه 100 سهم به ارزش 294 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه خودرو به ارزش 194 میلیارد ریال و کانی‌های فلزی به ارزش 182 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 152 میلیارد ریال جای گرفت.

گروه فراورده‌های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش 125 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، رمپنا (مپنا)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، فملی (ملی صنایع مس) و وکار (بانک کارافرین) در معاملات امروز با افت خود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته و آن را پایین کشیدند، اما خودرو (ایران خودرو) و جم (پتروشیمی جم) بیشترین تاثیر مثبت را بر جای گذاشتند.

در آخرین روز کاری دی‌ماه، شاخص فرابورس با افت 9 واحدی به رقم یک هزار و 83 واحدی رسید.

بیش از 484 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر یک هزار و 483 میلیارد ریال در 48 هزار و 955 نوبت معاملاتی، در بازارهای فرابورس ایران دست به دست شد.

بیشترین افزایش قیمتی امروز شنبه 30 دی‌ماه مربوط به نماد «زشگزا» متعلق به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد بود که بتازگی عرضه اولیه 20 درصدی سهام این شرکت انجام شد.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 558 هزار و 900 ورقه به ارزش 517 میلیارد ریال داد و ستد شد.م

معامله گران اوراق تسهیلات مسکن خریدوفروش نیز بیش از 63 هزار ورقه را به ارزش افزون بر 46 میلیارد ریال در 2 هزار و 870 نوبت خرید و فروش کردند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد