سیمان و مصالح

در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح شد؛

پیگیری رایزن ایران برای صادرات سیمان به عراق/ تا سال ۱۴۰۰ تقاضای داخلی سیمان افزایش نخواهد یافت

پیگیری رایزن ایران برای صادرات سیمان به عراق/ تا سال ۱۴۰۰ تقاضای داخلی سیمان افزایش نخواهد یافت
پایگاه خبری معدن نیوز- دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه رایزن ایرانی در حال پیگیری صادرات سیمان کشور به عراق در جهت سازندگی در سال جاری است، گفت: تولیدکنندگان داخلی عراق تمایلی برای ورود سیمان ایرانی به کشورشان نداشته که این امر به دلیل عرضه محصولات خود با قیمت بالاتری در بازار عراق بوده و البته دولت این کشور شرطی برای این تولیدکنندگان گذاشته که اگر قیمت محصولات خود را از حد تعیین شده بالاتر ببرند واردات را آزاد خواهند کرد.
  بزرگنمايي:

عبدالرضا شیخان در ارتباط با وضعیت کارخانه‌های سیمان کشور در گفت و گو با معدن نیوز اظهار کرد: کارخانه‌‌های سیمان به مانند سال گذشته تولیدات خود را بر اساس نیاز بازار تولید کرده‌اند و به دلیل آن که همچنان تغییری در تقاضای بازار پیش نیامده میزان تولید سیمان کشور به میزان تولیدی در سال 95 خواهد رسید.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، افزود: ظرفیت تولید سیمان کشور با توجه به ظرفیت کوره‌ها در طول یکسال، رقمی بالغ بر 82.5 میلیون تن بوده اما برآوردها نشان می دهد که در حال حاضر تنها حدود 68 تا 70 درصد از این ظرفیت در حال تولید و توزیع در داخل و خارج از کشور است.

وی با اشاره به اینکه صادرات سیمان به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای افریقایی در حال انجام است، گفت: ایران به طور متوسط در چند سال اخیر حدود یک میلیون تن در سال، صادرات سیمان و کلینکر داشته که این صادرات به کشورهایی از جمله افغانستان، کشورهای آسیای میانه مانند بنگلادش، کشورهای افریقایی مانند تانزانیا، کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر و عمان بوده است.

شیخان در خصوص برنامه‌ها و اقدامات ایران برای صادرات به کشور عراق با توجه به نامگذاری سال جاری به نام سازندگی خاطر نشان کرد: این کشور برای واردات سیمان تصمیمی اتخاذ نکرده و ظاهرا در بودجه سالیانه آن تدبیری اندیشیده نشده لذا چیزی که رایزن ایرانی در حال پیگیری آن بوده همان طرح سازندگی و واردات سیمان برای سازندگی در سال جاری است.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، ادامه داد: سیمان تولید شده در کشور با توجه به مرغوبیت و قیمت مناسب در رقابت با اکثر کشورهای تولید کننده این محصول می‌تواند یکی از گزینه های اصلی واردات عراق باشد.

وی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی عراق تمایلی برای ورود سیمان ایرانی به کشورشان ندارند که این امر به دلیل عرضه محصولات خود با قیمت بالاتری در بازار عراق بوده که البته دولت این کشور شرطی برای این تولیدکنندگان گذاشته تا اگر قیمت محصولات خود را از حد تعیین شده بالاتر ببرند واردات را آزاد خواهد کرد.

شیخان با بیان اینکه طرح توسعه سیمان در بحث عرضه با کمک ستاد تنظیم بازار، اجرایی خواهد کرد، اظهار کرد: اجرایی شدن این طرح باعث خواهد شد سیمان از نظر اقتصادی بهبود یابد و انتظار می‌رود تا سال 1400 بخش سیمان کشور از نظر تقاضای داخلی تغییرات چشم گیری نکرده و باید با سوبسید و یارانه دادن به بخش‌های لجستیکی کشور، صادرات این محصول را ارتقا دهد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، افزود: با اجرایی شدن طرح هایی که مطرح شده مانند نوسازی بافت‌های فرسوده و تعویض روکش‌های بتنی جاده ای که دستورالعمل آن تدوین و به فهرست بها رفته، می تواند بسیار مهم باشد که با اجرایی شدن این طرح ها انتظار می‌رود سال 97 شاهد افزایش 2 درصدی تقاضا در کشور باشیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد