اکتشاف و ماشین آلات

معدن نیوز گزارش می دهد؛

جانشین جدید کره ای در سازمان زمین شناسی کیست؟ / راضیه لک سکاندار جدید سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

جانشین جدید کره ای در سازمان زمین شناسی کیست؟ / راضیه لک سکاندار جدید سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور
پایگاه خبری معدن نیوز- با گذشت حدود ۲۰ سال از ریاست محمدتقی کره‌ای بر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طی حکمی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته راضیه لک مدیرکل پیشین برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی به ریاست این سازمان برگزیده شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سال 1962 میلادی مطابق با 1341 هجری شمسی با همکاری سازمان ملل تاسیس گردید، البته فکر ایجاد این سازمان در دی ماه 1338/1959 قوت گرفت و بنابراین با همت و کوشش سازمان صنایع و معادن، قانون تاسیس سازمان زمین شناسی کشور در 28 مرداد 1338 از تصویب مجلس های ملی و سنا گذشت و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور رسما کار خود را از سال 1341 آغاز کرد.

علت قوت گرفتن فکر نیاز به وجود سازمان زمین شناسی به این دلیل بود که پیش از آغاز کار سازمان زمین شناسی کشور بیشتر بررسی های زمین شناسی به وسیله شرکت ملی نفت و دیگر شرکت های نفتی صورت می گرفت.

به گفته مسئولین یکی از اهداف اساسی این سازمان در سال‌های اولیه تهیه نقشه‎های زمین‎شناسی بوده که از سال 1341 در مقیاس‎های متفاوت آغاز شده و در نهایت تهیه نقشه‎های زمین‎شناسی یک‌دویست و پنجاه هزارم در سال 1375 خاتمه یافت.

علم زمین‎شناسی و اکتشاف مواد معدنی می‎تواند منجر به برآورد و شناخت مزیت‎های نسبی کشور در تولید مواد اولیه معدنی و صنایع مربوطه شود که بدون شک،‌ آگاهی از این مزیت‎های نسبی خود در اتخاذ سیاست‎ها و استراتژی‎های اقتصـــادی میان مدت و بلنــدمدت کشور نقش اساسی خواهد داشت.

حال با گذشت حدود 55 سال از به وجود آمدن این سازمان که حدود 20 سال از ریاست آن در اختیار محمدتقی کره‌ای بوده این سمت در روز گذشته از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به راضیه لک سپرده شده که این تغییر می‌تواند شروعی تازه و رویه جدیدی برای این سازمان بعد از گذشت سال‌ها باشد. 

شاید جالب باشد بدانید که رئیس جدید سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی دارای مدرک دکترا در رشته تحصیلی زمین شناسی با گرایش رسوب شناسی و تخصص اصلی این فرد در زمینه‌های زمین شناسی دریایی، رسوب شناسی، ژئوشیمی رسوبی است که اهمیت این مسائل را برای وزارت صمت مشخص می‌کند.

سمت قبلی راضیه لک مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی بوده که در پروژه‌های مانند بررسی علل خشک شدن دریاچه ارومیه تلاش‌های فراوانی کرده و از این رو بر عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه که یک مسئله ملی و مهم کشور بوده، اشراف کامل دارد که می‌تواند در حل این معضل ملی بسیار تاثیرگذار باشد.

رئیس جدید سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در سوابق دیگر خود، عضویت در کمیته‌های ملی علوم زمین و اقیانوس‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، پژوهشگر برتر دریایی کشور را دارد که می‌تواند راهبردهای جدید این سازمان را نشان دهد.

حال با اضافه شدن مدیرجدید باید دید که این سازمان چه برنامه‌هایی برای ماه‌‌ها و سال‌های آینده دارد و با توجه به تاثیرات آن بر بخش معدن و اکتشافات معدنی کشور این سازمان چه رویه‌ای در پیش خواهد گرفت و آیا این سازمان با رئیسی تازه نفس می‌تواند سرعت تاثیر گذاری بر اقتصاد کشور و بخش معدنی را بالا ببرد یا خیر؟


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد